کابل های شبکه نوعی کابل هستند که از اطلاعات به شکل سیگنال برای عبور از آن استفاده می کند. کابل های شبکه سیم هایی هستند که با پروتکل های شبکه مطابقت دارند. علاوه بر این کابل های شبکه را می توان در جنس هایی مثل مس یا فیبر نوری ساخت. کابل پچ یک تکه سیم است که در دو سر آن اتصالاتی وجود دارد و برای اتصال یک دستگاه به دستگاه دیگر به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود. کابل های پچ در هر دو انتها کانکتور دارند که در حالت کلی تفاوت زیادی بین کابل های شبکه و پچ وجود ندارد. کابل های شبکه نحوه انتقال اطلاعات بین دو سیستم را تعیین می کند. کابل های پچ علاوه بر داشتن کانکتور در دو انتها، معمولاً بسیار کوتاه تر از کابل های شبکه استاندارد هستند.

 

درباره کابل شبکه

کابل های شبکه برای اتصال، انتقال داده ها و اطلاعات بین رایانه ها، روترها، سوئیچ ها و شبکه های فضای ذخیره سازی استفاده می شوند. این کابل ها در اصل حامل یا رسانه ای هستند که داده ها از طریق آن ها جریان می یابند. کابل شبکه گاهی اوقات برای برای وصل کردن رایانه به تجهیزاتی مانند مودم های اینترنتی یا پورت های روی زمین مناسب است. هنگامی که کابل های شبکه به عنوان بخشی از زیرساخت نصب می شوند، در قسمت داخلی ساختمان، دیوار و در کنار سایر کابل ها و سیم های برق نصب شده قرار می گیرند. همان طور که از انواع مختلف و متنوع کابل شبکه معلوم است که هر کدام برای هدف خاصی مناسب هستند و هیچ کدام نمی توانند جایگزین دیگری شوند، برای یافتن بهترین نوع کابل باید تعداد زیادی پارامتر مختلف را در نظر گرفت. برای افرادی که به دنبال کابل شبکه هستند تا به هدف خاصی که می‌خواهند برسند توصیه می‌شود قبل از خرید، تحقیقاتی را انجام دهند تا بدانند کدام نوع از کابل مناسب ترین نمونه برای انتخاب است.

 

کاربرد کابل شبکه

کابل شبکه کاربردهای مختلفی دارد و بیشتر به عنوان رابط بین دستگاه برای انتقال و اتصال داده استفاده می شود. اطلاعات در کابل شبکه بین مبدا و مقصد در جریان است. همچنین این کابل ها در شبکه های شهری، محلی و جهانی استفاده می شوند. در واقع کابل های شبکه همان کابل هایی هستند که برای روترها، کامپیوترهای شخصی و انتقال داده استفاده می شوند.

 

انواع کابل شبکه

کابل های شبکه عمدتا به سه نوع جفت تابیده، کواکسیال و فیبر نوری تقسیم می شوند. در این جا ما هر نوع را به طور جداگانه مورد بحث قرار خواهیم داد. هر یک از انواع کابل شبکه برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • کابل فیبر نوری

کابل های فیبر نوری از یک فیبر نوری نازک تشکیل شده اند که با روکشی احاطه شده است. روکش فلزی کابل بسیار بادوام بوده که ضریب شکست کمتری نسبت به هسته دارد و همین تفاوت در ضریب شکست باعث می شود که نور در مرز منعکس شود. لایه‌های اضافی روکش را احاطه کرده‌اند تا کابل استحکام بیشتری داشته باشند و از آن در برابر آسیب محافظت شود. یکی از ویژگی های کابل فیبر نوری این است که دارای ضریب خطای پایینی است و داده های شبکه در یک پرتو نور کدگذاری می شوند.

 

  • جفت پیچ خورده

کابل کشی جفت تابیده که در ابتدا توسط الکساندر گراهام بل برای انتقال سیگنال های تلفن اختراع شد، رایج ترین گزینه برای کابل کشی شبکه است. جفت پیچ خورده از سیم‌های مسی استفاده می‌کند و همان طور که از نامش پیداست، به صورت جفت به هم تابیده می‌شوند. چرخاندن دو سیم نیز باعث کاهش تشعشعات الکترومغناطیسی ساطع شده از مدار می شود. کابل کشی جفت پیچ خورده در دو نوع وجود دارد:

جفت پیچ خورده محافظ ( STP )

جفت پیچ خورده بدون محافظ ( UTP )

 

  • کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا کواکس یکی از گزینه های کابل کشی شبکه است. به نوعی که هسته رسانای داخلی آن درون لایه ای محافظ و رسانا محفوظ شده سپس این لایه محافظ توسط یک لایه محافظ بیرونی احاطه می شود. هسته ای که سیگنال ها را حمل می کند، مس جامد می باشد. سپرهای هسته و رسانا در حالت دیفرانسیل عمل می کنند تا هم از انتشار تداخل الکترومغناطیسی و هم از نفوذ تداخل خارجی جلوگیری کنند. کواکس سابقه طولانی دارد به طوری که در اواسط قرن نوزدهم، برای کابل کشی زیر دریا استفاده می شد. امروزه کابل های کواکسیکال در موارد متععدی به کار برده می شوند و از برخی کاربردهای آن ها می توان به استفاده در خطوط تلفن، پهنای باند مسکونی، اتصال به شبکه های تلوزیونی و رادیویی اشاره کرد. در مراکز داده، کواکس اغلب برای اتصالات کانال فیبر بین سرورها و درایوهای دیسک استفاده می شود.

 

پچ کورد چیست

پچ‌کوردها کابل‌های الکتریکی یا نوری هستند که برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی یا نوری برای مسیریابی سیگنال استفاده می‌شوند. انواع مختلف دستگاه ها را می توان از طریق پچ کورد متصل کرد. کابل ها در رنگ های مختلف تولید می شوند به طوری که به راحتی قابل تشخیص هستند و طول آن ها بین 3 اینچ تا 20 فوت است. کابل های پچ برای عملکرد تجهیزات الکترونیکی و نوری حیاتی هستند و می توانند به سیستم اجازه دهند تا با سرعت و پهنای باند بالاتری کار کند. یک کابل پچ دو دستگاه الکترونیکی یا نوری را برای مسیریابی سیگنال به یکدیگر متصل می کند. این معمولاً برای برنامه های شبکه است، تا سیگنالی را از یک هاب، سوئیچ یا روتر به هاب دیگر«پچ» کنند.

 

انواع پچ کورد

انواع مختلف پچ‌کوردها شامل کابل‌های توسعه هدفون، کابل‌های میکروفون، کانکتورهای کوچک تلفن، کانکتورهای XLR و سیم‌های ضخیم هستند که سیگنال‌های ویدئویی یا تقویت‌شده را حمل می‌کنند. پچ کابل‌های فیبر نوری نوعی از کابل‌ها برای کاربران هستند، زیرا این کابل ها با استفاده از روکش استاندارد طراحی شده اند تا هم بادوام و هم انعطاف پذیر باشند.

  • کانکتور فیبر‌نوریLC

پچ کورد فیبر نوری LC یکی از انواع پچ کوردها می باشد که با کانکتور LC خاتمه می یابد. در واقع LC مخفف Lucent است. این نوع کانکتور بدنه ای پلاستیکی داشته، جنس آن سرامیکی و اندازه دقیق 1.25mm است. این نوع پچ کورد نویز را کاهش داده و برای مناطق پرتراکم به کار برده می شود.

  • کانکتور فیبرنوری SC

شرکت سازنده کانکتور SC، کمپانی ژاپنی NTT است. معمولا در مخابرات و ارتباطات داده ای به طور گسترده به کار برده می شود. این نوع کانکتور از نوع کشش و فشار بوده و برای چرخه اتصال 1000 استفاده می شود. البته قیمت مقرون به صرفه و همچنین دوام آن از ویژگی های این پچ کورد SC می باشند.

  • کانکتور فیبرنوری FC

نوع دیگری از پچ کوردها کانکتور فیبرنوری FC نام دارد، این نوع پچ کورد به شکلی پیچشی اتصال می یابد. در واقع FC همان کانکتور ثابت می باشد و توسط شرکت NTT اختراع شده است. از ویژگی های این پچ کورد می توان به بدنه فلزی و ساختار پیچشی آن اشاره کرد که آن را به گزینه ای محبوب برای استفاده تبدیل کرده است.

 

کاربرد پچ کورد

از کابل های پچ برای انتقال سیگنال های مختلف استفاده می شود، مانند:

تلفن

صوتی

ویدئو

سیگنال های دیجیتال برای برنامه های کاربردی شبکه و غیر شبکه

اصطلاحات “کابل پچ” و “پچ کورد” به طور کلی یکی هستند. با این حال، تعریف کابل پچ از این جهت با کابل شبکه متفاوت است که پچ‌کوردها معمولاً به برنامه‌های غیر شبکه‌ای مانند سیم‌کشی اجزای صوتی اشاره می کنند.

 

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

در مورد تفاوت بین کابل های پچ و کابل شبکه در این مقاله توضیح دادیم به طور کلی هردوی آن ها عملکرد مشابهی با کمترین تفاوت دارند. انواع مختلف کابل های شبکه و پچ کورد برای کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند. هر نوع از کابل ها مزایا و معایب خاص خود را دارند بنابراین، بهتر است زمانی که از آن برای نیازهای خاص شبکه و انتقال داده خود استفاده می کنید، مطابق با نیاز خود سیم مناسبی را انتخاب کنید.

 

4 دیدگاه در “بررسی تفاوت پچ کورد با کابل شبکه

  1. هانیه گفت:

    ممنون محتوای خوبی بود

  2. بلوریان گفت:

    ممنونم ازتون

  3. داوودی گفت:

    ممنونم از مقاله
    بنظرم کابل های مخابرات شیلدار عالین من تو کار شبکه ام و نسبت به بقیه کابل ها حرف اول میزنه.

  4. کریمی گفت:

    سلام
    سوکت یه سر کابلم از بین رفته میتونم بدم دوباره سوکت بزنن؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *