کابل چیزی نیست جز یک قطعه تجهیزات که برای اتصال دو یا چند مدار الکتریکی از یک فیدر منبع به فیدر مقصد استفاده می شود. کابل ها وظیفه انتقال الکتریسیته بین مدار را بر عهده دارند. در صنعت های مختلف ما از دو نوع کابل آلومینیومی، کابل مسی، استفاده می کنیم. در این مقاله قصد داریم تفاوت سیم مسی و آلومینیومی را مورد بررسی قرار دهیم!

جدول مقایسه کابل مسی و آلومینیومی

پارامترهای مقایسه سیم آلومینیومی سیم مسی
رنگ نقره ای قرمز
رسانایی رسانایی کمی دارد رسانایی بالایی دارد
وزن سبک است تقریبا سنگین است
مقاومت حرارتی در میزان دمای بالا منبسط و در دمای پایین منقبض می شود در برابر تغییرات گرمایی مقاومت نشان می دهد
هزینه تقریبا ارزان است گران است
استحکام _ کشسانی نسبتا کششی و شکل پذیر است کششی  و شکل پذیری زیادی دارد
انرژی مصرف انرژی بیشتری دارد انرژی بسیار کمی مصرف می کند
نصب نصب ساده و سریعی دارد نیاز به متخصص حرفه ای دارد

 

مقایسه قیمت کابل مسی و آلومینیومی

عوامل بسیار زیادی در مقایسه کابل مسی و آلومینیوم و قیمت آن ها تاثیر گذار هستند که از جمله این عوامل به: برند، تعداد رشته، نوع روکش، زره دار بودن یا نداشتن زره، سطح مقطع، کارخانه تولید کننده کابل و… اشاره می کنیم. همه این موارد می توانند به نوعی روی قیمت محصول تاثیر زیادی بگذارند. برای خرید کابل های آلومینیومی و مسی ابتدا مشخصات فنی هرکدام را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. کابل های مسی خشک بیشتر برای زیرخاک و فضاهای بیرونی به کار برده می شوند. در مقایسه قیمت بین دو کابل آلومینیومی و مسی باید بگوییم كابل های مسی گرانتر هستند و به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر افراد به استفاده از کابل های آلومینیومی گرایش دارند. اما در مقایسه کابل مسی و آلومینیوم، کابل های مسی از هدایت الکتریکی بالاتری برخوردار هستند.

 

همچنین بخوانید : تفاوت کابل شبکه و کابل تلفن

 

مزایای کابل آلومینیوم

بهترین چیز در مقایسه کابل مسی و آلومینیوم این است که هزینه کمتری دارد. برچسب قیمت پایین تر، استفاده از آن را مناسب تر می کند، به خصوص در پروژه های بزرگتر که نیاز به سیم کشی زیادی احساس می شود در چنین تاسیساتی، قطعا مس هزینه بیشتری را به همراه دارد. آلومینیوم یک ماده بسیار انعطاف پذیر و سبک وزن است که استفاده از آن را آسان می کند. این ویژگی سیم کشی آلومینیومی می تواند منجر به نصب سریع آن در طولانی مدت شود.

معایب کابل آلومینیوم

  • هادی های آلومینیومی معمولا در مقایسه با هادی های مسی بزرگتر هستند. این بدان معنی است که آن ها در مکان‌های بزرگتر به کار برده می شوند و هزینه بیشتری هم دارند.
  • اگر فرایند سیم کشی آلومینیومی با دقت زیاد و به درستی نصب نشود، می تواند باعث آتش سوزی شود. چرخه انقباض و انبساط در سیم کشی آلومینیومی نسبت به سیم کشی مسی تاثیر بیشتری دارد. با گذشت زمان، اتصالات از این چرخه ها سست می شوند. اگر این اتصالات را به طور منظم بررسی نکنید و اتصالات شل را سفت نکنید، خطر آتش سوزی افزایش می یابد.
  • فلز آلومینیوم در برابر اکسیداسیون آسیب پذیر است و این اتفاق زمانی رخ می دهد که آلومینیوم در معرض رطوبت و سایر فلزات مختلف قرار گیرد. در اتصالات، اکسیداسیون مقاومت را افزایش می دهد و با مقاومت شدید، یک سیم می تواند گرم شود و عایق اطراف را ذوب کند که منجر به آتش سوزی می شود اما می توانید با یک ترکیب ضد اکسیداسیون از آن جلوگیری کنید.
  • تفاوت سیم مسی و آلومینیومی این است که سیم های آلومینیومی نیاز به نگهداری بیشتری دارند. این شامل بررسی اتصالات محکم در هادی ها و وقوع اکسیداسیون است.

 

همچنین بخوانید : تفاوت کابل مسی و آلومینیوم

مزایای کابل مسی

  • از آن جایی که هر دو ماده سیم کشی کاربردهای خاص خود را دارند، بدیهی است که سیم کشی مسی و آلومینیومی به زودی از بین نخواهند رفت. اما سیم کشی مسی برای مصارف خانگی پیشنهاد می شود زیرا مزایای آن بیشتر از معایب آن است.
  • سیم کشی مسی نیز قوی بوده و احتمال شکستن آن بسیار کمتر است.
  • از طرفی سیم کشی آلومینیومی در مقایسه با سیم کشی مسی هزینه کمتری دارد و به دلیل انعطاف پذیری کار با آن راحت تر است.
  • مورد دیگر از تفاوت سیم مسی و آلومینیومی این است که رسانایی مس بالاتر از آلومینیوم است، به این معنی که هادی های کوچکتر می توانند کار برق رسانی را انجام دهند. این امر فرآیند نصب را در جایی که بسیاری از هادی ها به یک مسیر می پیوندند را آسان تر می کند.
  • بر خلاف آلومینیوم، مس چرخه های انقباض و انبساط را طی نمی کند. استحکام کششی مس آن را قادر می سازد تا با گذشت زمان سایش و پارگی را بدون نشان دادن اثراتی مانند آلومینیوم تحمل کند بنابراین، مس یک انتخاب بهتر و بادوام تر است.
  • مس همچنین به دلیل ویژگی های انعطاف پذیر بالا می تواند برای سیم کشی های ریز استفاده شود. تطبیق پذیری کابل های مسی استفاده از آن ها را در بیشتر مکان ها افزایش می دهد. سیم‌های مسی به دلیل استحکام کششی بالا، تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. آن ها در فضاهای مختلف به کار برده می شوند اما علائم سایش و پارگی بسیار کمی از خود نشان می دهند. بنابراین، می توان گفت که سیم کشی مسی ارزش هزینه را دارد.

معایب کابل مسی

تفاوت سیم مسی و آلومینیومی در این است که کابل های مسی بسیار گران هستند. هنگامی که سیم کشی گسترده ای برای انجام کار مورد نیاز است، قیمت کلی سیم کشی مسی می تواند بسیار گران باشد. علاوه بر این، وزن سیم کشی مسی بسیار بالاتر از سیم کشی آلومینیومی است که حتی می تواند فرآیند نصب را پیچیده کند. سیم های مسی نیز برای سالم ماندن در فواصل طولانی نیاز به نگهداری دارند که این می تواند منجر به هزینه های اضافی در تاسیسات بزرگ شود.

همچنین بخوانید : انواع سیم افشان و انواع اتصال سیم افشان

کاربرد کابل آلومینیومی – کاربرد کابل مسی

در کشورمان ایران از گذشته هنوز هم سیم های مسی برای کابل های اینترنتی و مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت کلی، از سیم های مسی برای موارد زیر می توان استفاده کرد:

ساخت وسایل برقی، سیستم های روشنایی و…

سیم های مسی در سیم کشی تابلوهای برق و همچنین سیم کشی ساختمان ها به کار برده می شوند.

سیم های مسی در ساخت کولرهای گازی بسیار کاربردی هستند.

سیم های مسی در ساخت ماشین های برقی، مبدل جریان مستقیم، باتری و… استفاده می شوند.

سیم های آلومینیومی

از کابل های آلومینیومی بیشتر در موارد زیر استفاده می شود:

خطوط انتقال نیرو

سیم کشی برخی از هواپیماها

توزیع برق در خطوط آب و برق

1 دیدگاه در “تفاوت کابل مسی و آلومینیوم

  1. حمید گفت:

    ولی کارایی کابل آلومینیوم بیشتر از کابل مسی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *