در گذشته اگر ملزوماتی برای انتقال جریان الکتریکی کاربرد داشت کمی عجیب به نظر می رسید اما امروزه، سیم ها و کابل ها دسته ای از تجهیزات به ظاهر ساده و مدرن بوده که وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را از مکانی به مکان دیگر بر عهده دارد. سیم و کابل از تجهیزات بسیار پرکاربرد و مهم بوده که عضوی جدای ناپذیر از شبکه انتقال جریان الکتریکی است. سیم از دو قسمت مغزی و عایق تشکیل شده که معمولا جنس مغزی از مس یا آلومینیوم است. در این مقاله قصد داریم تا انواع سیم برق ساختمان را بررسی کرده و از لحاظ ساختاری و جنس ارزیابی کنیم.

انواع سیم برق ساختمان

سیم و کابل یکی از انواع سیم ساختمان بوده که از لحاظ کاربرد و حتی ظاهر تفاوت بسیاری دارد. انواع سیم برق خانگی از یک قسمت هادی و عایق تشکیل شده در صورتی که انواع کابل برق ساختمان از چند رشته سیم تشکیل می شود.

ضخامت سیم ها معمولا تا 40 است که شماره های 10 تا 20 مناسب مصارف خانگی یا ساختمان است. در نظر داشته باشید که به هر میزان ضخامت سیم بیشتر باشد، جریان بیشتری را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل خواهد کرد. انواع سیم برق ساختمان به شرح زیر است:

بهترین سیم برق ساختمان کدام است؟

·        سیم مفتولی یا NYA

سیم مفتولی یکی  از انواع سیم و کابل برق خانگی بوده که به صورت تک رشته با جنس هادی مسی است. سطح این سیم با عایق از جنس پی وی سی یا پلاستیک مستحکم پوشیده شده که ایمنی کار را افزایش خواهد داد. سیم تک لا یا مفتولی، قابلیت انعطاف پذیری و فرم دهی بسیار خوبی دارد.

سیم مفتولی با نام سیم خشک نیز در بازار شناخته می شود. خم شدن و پیچاندن این نوع سیم ممکن است به رشته های داخلی سیم آسیب رسانده به همین جهت در سیم کشی های نصب ثابت و سیم کشی داخلی تابلوهای برق کاربرد دارد. ولتاژ مجاز این مدل سیم، 750/450 ولت با سطح مقطع 1.5 تا 240 میلی متر مربع است.

نمونه ای از ساختار سیم مفتولی

·        سیم افشان NYAF

سیم برق افشان از مهم ترین انواع سیم برق ساختمان بوده که از یک رسانای مسی یا آلومینیومی ساخته شده است. این نوع سیم از دسته سیم های چند رشته ای بوده که از یک عایق از جنس پی وی سی تشکیل شده و قابلیت انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد. مقاومت الکتریکی سیم افشان در مقایسه با سیم مفتولی بیشتر است.

سیم افشان بدلیل انعطاف پذیری بالا در مواردی هم چون: سیم رابط داکت های زیر زمینی، تابلوهای فرمان، تلویزیون و وسایل تصویری مورد استفاده قرار می گیرد. ولتاژ مجاز این نوع سیم در دامنه 300 تا 500 ولت بوده و در سطح مقطع های 0.5 تا 240 میلی متر مربع تولید می شود.

نمونه ای از ساختار سیم افشان

·        سیم نیمه افشان NYAB

سیم نیمه افشان در واقع ساختاری مشابه سیم مفتولی و افشان داشته به طوری که تعداد رشته های کمتری در مقایسه با سیم افشان داشته و انعطاف پذیری بیشتری به نسبت سیم های مفتولی دارد. ولتاژ مجاز این نوع سیم 750/450 ولت بوده و به لحاظ عملکردی دقیقا مشابه با سیم های مفتولی است.

همچنین بخوانید: رنگ بندی سیم برق ساختمان 

نمونه ای از ساختار سیم نیمه افشان

انواع کابل برق ساختمان

انواع کابل برق

کابل برق از یک یا چند رشته هادی با روکش عایق تشکیل شده است. فلز مورد استفاده در هادی کابل ها معمولا از جنس مس یا آلومینیوم با درصد خلوص بالا و جنس عایق از پی وی سی کلاس C است. انواع کابل برق ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند:

·        کابل های فشار ضعیف یا LV

این نوع کابل های برق دارای ولتاژ نامی در محدوده 300 تا 1000 ولت هستند.

نمونه ای از ساختار کابل فشار ضعیف

·        کابل فشار متوسط یا MV

سطح ولتاژ مجاز این کابل های برق 1 تا 33 کیلو وات است.

نمونه ای از ساختار کابل فشار متوسط

·        کابل های فشار قوی یا HV

ولتاژ مجاز این نوع کابل 63 تا 230 کیلو وات است.

نمونه ای از ساختار کابل فشار قوی

·        کابل برق فوق فشار قوی یا EHV

سطح ولتاژ این نوع از کابل های برق 400 کیلو ولت به بالا بوده که در کابل های قدرت مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه ای از ساختار کابل فوق فشار قوی

قیمت انواع سیم برق ساختمان

قیمت انواع سیم و کابل برق خانگی نیز همانند سایر تجهیزات و لوازم الکترونیک دچار نوسانات شدیدی بوده و پارامترهای مختلفی بر روی این مسئله تاثیر دارند.

  • مواد اولیه به کار رفته در ساخت سیم و کابل
  • نوع کلاس و جنس هادی
  • نوع عایق یا روکش
  • نوع کاربری
  • ولتاژ مجاز

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع کابل شیلدار 

مشخصات کابل برق خانگی

در این قسمت قصد داریم مشخصات کابل برق خانگی را برای شما شرح دهیم این مشخصات شامل موارد زیر می باشد.

·        جنس هادی سیم یا کابل

از مشخصه های اصلی انواع سیم و کابل برق ساختمان، جنس هادی آن است. حرف N بر روی کابل ها نشان دهنده هادی مسی بوده و در صورتی که حرف A در کنار آن درج شود؛ جنس مغزی سیم یا کابل از نوع آلومینیوم است.

·        جنس روکش سیم یا کابل

این بخش از مشخصه های سیم و کابل در واقع نشان دهنده نوع روکش یا عایق سیم است. درج حرف Y به معنای جنس عایق پی وی سی بوده و در صورتی که عایق از نوع پلی اتیلن باشد، حرف 2X در مشخصه های کابل درج می شود.

·        جنس پوسته

این بخش از مشخصه های کابل بیانگر جنس پوسته یا شیلدر کابل می باشد. حرف C، نشان دهنده غلاف مسی بوده و حرف CW حاکی از یک غلاف مسی پیچیده شده بر روی کابل به صورت موجی است.

·        تعداد رشته و سطح مقطع کابل

علاوه بر حروف که بیانگر مشخصه های فرعی کابل بوده، دو عدد به صورت حاصل ضرب بر روی کابل درج شده که از مهم ترین مشخصه های انواع کابل برق ساختمان است. عدد اول از سمت چپ نشان دهنده تعداد رشته های هادی کابل و عدد بعدی بیانگر سطح مقطع کابل است. به عنوان مثال اگر بر روی یک کابل ساختمانی عدد 3*2.5 درج شده باشد، این نوع کابل از 3 رشته هادی با سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع تشکیل شده است.

·        سطح ولتاژ

ولتاژ مجاز یا ولتاژ نامی از دیگر مشخصه های اصلی انواع سیم برق ساختمان بوده که کاربرد و توان آن در انتقال انرژی الکتریکی را بیان می کند. ولتاژ مجاز بر حسب ولت اندازه گیری شده و بر اساس محل کاربرد به انواع فشار ضعیف، فشار قوی، متوسط تقسیم بندی می شود.

به طور کلی، بر روی هر یک از کابل های برق مشخصه هایی از جمله جنس هادی( مس یا آلومینیوم)، نوع عایق کابل(پلاستیک یا لاستیک)، نوع غلاف یا شیلدر(پلاستیکی، سربی یا آلومینیومی)، نوع زره(فولادی یا سیم فولاد گالوانیزه)، جنس روکش خارجی( الیاف گیاهی) درج می شود.

جمع بندی

در بین انواع سیم برق ساختمان، برخی از آن ها کارایی بیشتری داشته و بازار فروش نسبتا خوبی دارد. طبق استانداردهای مقررات ملی، برای هر قسمت از ساختمان بایستی نوع خاصی از سیم مورد استفاده قرار گیرد. برای خرید انواع سیم برق ساختمان بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سیم کشی روشنائی از سیم شماره 1.5 میلی متر استفاده می شود.
  • جهت راحتی نصب کلیدها بایستی از سیم های برق با رنگ های متفاوت استفاده شود.
  • بهترین نوع سیم برای سیم کشی مدارهای کنترلی ساختمان 1 میلی متر است.
  • برای سیم کشی پریزهای خانه در هر مکانی بهتر است از سیم شماره 5 استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *