در این مقاله شما می خوانید:

 

مقدمه

نقشی که کابل ها در رابطه با سیستم های گوناگون و راه اندازی کردن آن ها دارند از کسی پوشیده نمی باشد و همه افراد از اهمیت کابل ها باخبر هستن. کابل ها باید در شرایط مختلف  صحیح انتخاب شوند تا بتوانند به بهترین کارایی خود دست پیدا کنند. 

دو نوع بسیار کاربردی از کابل ها به کابل های مفتولی و کابل های افشان معروف هستند که در انواع سیم کشی ها کاربرد بسیار زیادی دارد به طور مثال این دو نوع کابل یکی از انواع کابل برق ساختمان است که برای سیم کشی اتصالات برق در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله سعی داریم تفاوت کابل مفتول و افشان را بررسی کنیم.

تعریف کابل برق

به قرار گرفتن یک یا چند سیم در کنار یکدیگر که در هم دیگر تابیده می شوند و به وسیله یک لایه عایق از جنس پی وی سی از آنها محافظت می شود کابل برق گفته می شود. در صنعت مربوط به برق و برق رسانی به مناطق مختلف اتصالات برق و برق رانی از طریق کابل ها انجام می شود به همین دلیل کابل ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. 

کابل های برق در اندازه ای مختلفی وجود دارد و اگر می خواهید از انواع سایز کابل برق اطلاع داشته باشید می توانید به مغازه های فروش کابل برق مراجعه کنید تا هم خرید کابل برق خود را انجام دهید و هم از قیمت کابل برق اطلاع پیدا کنید.

کابل های برق از هر نوعی که باشند بیشترین استفاده را در صنعت دارند و بدون کابل های برق به هیچ عنوان امکان برق کشی چه برای مصارف صنعتی و چه برای مصارف خانگی وجود نداشت.

 در واقع این کابل ها هستند که اتصالات برق در خانه را راه اندازی می کنند و این امکان را برای یک ساختمان به وجود بیاورند تا بتوانند از انرژی برقی به طور صحیح استفاده کنند. همچنین تمامی اتصالات مربوط به وسایل برقی توسط کابل ها انجام می شود و در صورت خراب شدن کابل یک وسیله برقی ان وسیله دیگر قادر به کار کردن نخواهد بود.

قبل از بررسی تفاوت کابل مفتول و افشان توضیح مختصری در مورد هر یک از کابل ها خواهیم داد.

همچنین بخوانید : رنگ بندی سیم و کابل 

کابل برق افشان

کابل برق افشان

کابل های برق افشان که به کابل انعطاف پذیر نیز نامیده می شوند کابل هایی است که در ساختار آنها بیشتر از یک رشته سیم افشان وجود دارد.  

هادی و یا رسانایی که در این کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد ازجنس مس می باشد. عایقی که در این کابل ها استفاده می شود در کابل های پی وی سی نیز وجود دارد. این دسته از کابل ها کاربرد های بسیار زیادی دارند که مهمترین آنها عبارتند از :

کابل های افشان در اتصالات مربوط به لوازم برقی

کابل های افشان در ماشین آلاتی که دارای دو شاخه هستند و کابل به طور ثابت به آن ها وصل می شود.

کابل های افشان برای استفاده در کابل های ورودی و اتصالات موجود در تجهیزات برقی

کابل های افشان برای تامین کردن انرژی در فضاهای گوناگون

کابل های افشان برای استفاده در نیروگاه ها

کابل های افشان برای استفاده کردن در مراکز و مصارف صنعتی

کابل های افشان برای استفاده در مراکز مربوط به توزیع و مصرف می باشد.

 

کاربرد کابل افشان

در حالی که درست است که کابل های افشان به دلیل عایق بندی مجزا در طراحی و ساخت موتور قابل استفاده نیستند، اما این بدان معنا نیست که آنها فاقد ارزش و کاربرد هستند. در واقع می توان از کابل های افشان برای مصارف مختلفی مانند تامین انرژی فضاهای باز ساختمان، سیم کشی ساختمان ها، ایجاد اتصالات در وسایل برقی و حتی تامین انرژی پمپ های شناور چاه عمیق استفاده کرد. بنابراین کابل افشان ابزاری همه کاره و ارزشمند است که نباید از آن غافل شد.

کابل های مفتولی

کابل های مفتولی

به کابل هایی که در نحوه ساختار ان ها از چندین رشته سیم که جنس مفتولی دارند و به یکدیگر پیچیده شده اند تشکیل شده است کابل مفتولی گفته می شود. کابل های مفتولی از انعطاف کمی برخوردار هستند ولی هدایت کردن جریان برق در آنها به صورت ایده آل انجام می شود. به کابل های مفتولی به علت انعطاف ناپذیر بودنشان کابل سخت و کابل خشک نیز گفته می شود.

رسانا و یا هادی به کار رفته در کابل های مفتولی جنسی از فلز مس دارد که رسانا است. کابل های مفتولی به وسیله عایق های پی وی سی عایق بندی می شوند. از مصارفی که کابل های مفتولی دارد این است که برای  مصرف در اماکن صنعتی و یا کابل کشی کردن اتصالات برق در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این کابل ها بیشتر مناسب برای مکان هایی هستند که خشک باشند و همچنین برای مکان هایی که دارای رطوبت هستند مانند آبدارخانه ها گزینه مناسبی می باشند. 

استفاده کردن از کابل های مفتولی برای بتن های فشرده و یا سیم کشی های مربوط به زیر زمین که به صورت مستقیم باشد به هیچ عنوان مجاز نمی باشد و خطر برق گرفتگی در این موارد بسیار بالا می رود و استفاده از ان ها به این صورت به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

کاربرد کابل مفتولی 

اگرچه هر دو کابل کواکسیال و سیم باز برای انتقال داده ها استفاده می شوند ، اما تفاوتهای اساسی بین این دو وجود دارد که کاربران باید از آن آگاه باشند. کابل های مفتولی بسیار ارزان تر از کابل های سیم باز هستند و این باعث می شود آنها برای بسیاری از افراد گزینه ای جذاب تر شوند. با این حال ، آنها همچنین دارای اشکالاتی هستند که باعث می شود آنها برای برنامه های خاص کمتر مناسب باشند.

همچنین بخوانید : انواع کابل برق 

تفاوت بین کابل مفتول و افشان

تفاوت کابل مفتول و افشان

کابل های افشان و کابل های مفتولی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که این تفاوت ها نحوه عملکرد و کاربرد آن ها را مشخص میکند از مهم ترین این تفاوت ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  اصلی ترین تفاوت کابل افشان با کابل مفتول با یکدیگر دارند در میزان انعطاف پذیر بودن آنها است. 

 در کابل های افشان  به علت اینکه ساختار آنها به صورت رشته ای می باشد انعطاف پذیری بسیار خوبی دارند اما در نقطه مقابل کابل های مفتولی بسیار سفت و سخت هستند و به هیچ عنوان انعطاف پذیر نمی باشند و حتی به دلیل این که غیر قابل انعطاف هستند به آنها کابل های سخت گفته می شود. این میزان انعطاف پذیر بودن در این دو نوع از کابل از اصلی ترین تفاوت ان ها می باشد.

دومین تفاوت کابل مفتول و افشان که با یکدیگر دارند میزان اختلاف در مقاومت اهمی در این دو نوع کابل می باشد که میزان مقاومت اهمی به میزان نسبتا کمی در کابل های مفتولی بالاتر است کابل های افشان می باشد. 

مقاومت اهمی از پیچش و نوع رشته و طول کابل ها می باشد که این مورد در کابل های افشان و کابل های مفتولی با یکدیگر متفاوت می باشد و به همین دلیل مقاومت اهمی به دلیل پیچشی که در کابل های مفتولی وجود دارد بیشتر از کابل های افشانی می باشد.

 سومین تفاوت کابل مفتول با کابل افشان با یکدیگر دارند  در میزان خوردگی آن ها می باشد.  طبق تحقیقات و مشاهداتی که بر روی این دو نوع کابل صورت گرفته است

کابل های مفتولی از مقاومت بسیار بالا تری در برابر خوردگی برخوردار هستند و مقاومت آن ها بسیار بیشتر از کابل های افشانی می باشد و به همین علت برای استفاده در اماکنی که دارای رطوبت هستند مانند آبدارخانه ها کابل های مفتولی بهترین گزینه می باشد.

چهارمین تفاوتی که کابل های مفتولی با کابل های افشان دارند در نوع کاربرد آن ها می باشد. به علت تفاوتی که این دو نوع کابل در ساختار خود دارند کاربرد ان ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. کابل های افشانی به علت اینکه از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار هستند.

 برای استفاده  در اتصالات برق مربوط به ماشین آلات و تابلو های مربوط به فرمان گزینه بسیار مناسبی هستند و در مقابل کابل های مفتولی به علت  انعطاف پذیری بسیار کمی که دارد برای این کار به شدت نامناسب است و بیشتر برای سیم کشی اتصالات برق در ساختمان ها مناسب می باشد و برای سطح هایی که در متراژ بالا نیاز به برق کشی دارند کابل های مفتولی می تواند بهترین گزینه باشد.

 تفاوت های مهمی دیگری که کابل های مفتولی و کابل های افشانی با یکدیگر دارند تفاوت آن ها در قیمت ها می باشد که هزینه تمام شده در استفاده از کابل های مفتولی بسیار کم تر از کابل های افشانی می باشد و در کابل های مفتولی به علت ساختار یک رشته ای بودن  احتمال بروز اتصالی کم تر می باشد. این چند مورد توضیح داشته شده چند مورد از تفوت کابل مفتول و افشان می باشد.

سخن پایانی

کابل های برق از مهم ترین تجهیزاتی هستند که برای برق کشی در کار های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما برای استفاده از نیروی برق چه در برق کشی ساختمان ها و چه در ماشین آلات و لوازم برقی نیاز به کابل ها دارید تا بتواند جریان نیروی برق را انتقال دهد. 

1 دیدگاه در “تفاوت کابل مفتول و افشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *