انواع مختلفی از کابل هوایی تلفن در بازار وجود دارند که با توجه به مقاومت، ضخامت و همچنین ضدآب بودن، در برابر شرایط آب و هوایی سخت در‌ فضاهای باز استفاده می شوند. این نوع کابل ها دیگر نیازی به روکش ندارند و حتی در شرایط سخت بیرونی هم آسیبی به آن ها وارد نمی شود. این نوع کابل ها از انعطاف بیشتری برخوردار بوده و از نظر شکل ظاهری شیک هستند تا شما بتوانید در محیط های داخلی از آن ها استفاده کنید.

کابل تلفن هوایی چیست

به طور کلی کابل های تلفن یکی از انواع کابل های برق هستند که برای انتقال صوت و امواج، انتقال تصویر و… استفاده می شوند. از زمانی که تلفن اختراع شد تا امروز که زندگی بشر با پیشرفت تکنولوژی دگرگون شده و نوع ارتباطات تغییر کرده این کابل های تلفن به کار برده می شوند. علاوه بر این کابل های تلفن توسط مقداری سیم عایق بندی شده و وظیفه خودشان را به خوبی انجام می دهند. البته زمانی که در ابتدا کابل هوایی تلفن تولید شد، بسیار ابتدایی و سادن بود؛ اما امروزه دارای تنوع بسیار زیادی هستند و در موارد زیادی به کار برده می شوند. کابل های تلفن امروزه به دو صورت، هوایی و زمینی طراحی و تولید می شوند و در دسترس افراد قرار می گیرند. وظیفه اصلی آن ها انتقال اطلاعات می باشد. کابل های تلفن کاربردهای مختلفی دارند که برخی از آن ها برای استفاده در داخل ساختمان و برخی دیگر از آن ها در خارج از ساختمان استفاده می شوند.

انواع کابل هوایی

کابل های تلفن هوایی، به نوعی از کابل های تلفن به شمار می روند که معمولا در خارج از ساختمان استفاده می شوند. این نوع کابل ها اکثرا در پایه های برق و تیرها و… به کار برده می شوند. در ادامه به انواع کابل هوایی تلفن و کاربرد هرکدام می پردازیم.

  • کابل تلفن هوایی دو زوج

یکی از انواع کابل هوایی تلفن، کابل های دو زوج هستند این نوع کابل از تعداد زوج های متفاوتی تشکیل می شوند که یکی از آن ها، کابل دو زوج است. کابل های تلفن دو زوج بیشتر برای ارتباط از راه دور سیگنال های مخابراتی استفاده می شوند. کابل های دو زوج نه تنها برای انتقال صوت تلفنی بلکه برای انتقال داده های مختلف مثل ویدئو، تصویر و داده های متنی استفاده می شوند. این عوامل سبب می شوند تا کابل های دو زوج نسبت به مدل های دیگر قیمت متفاوت تری داشته باشند. اسم این نوع کابل به تعداد سیم های پیچیده شده درون کابل بستگی دارد و مطابق با همان انتخاب شده است.

کابل دو زوج دارای 4 عدد سیم می باشد که به طور دوتایی یا زوجی به هم تابیده شده اند. معمولا کابل ها دارای قطری به اندازه 0.5 و 0.6 هستند. کابل های دو زوج دارای عایق پی وی سی بوده که در شرایط محیطی و آفتاب شدید دوام خود را حفظ کرده و کارایی نسبتا خوبی از خود نشان می دهند. کاربرد کابل های دو زوج معمولا داخل ساختمان ها است، چرا که آن ها انعطاف و خم بیشتری نسبت به کابل های هوایی دیگر دارند. همچنین هرچه میزان قطر سیم های آن بیشتر باشد، انعطاف آن کم شده و درصد شکستگی بشدت افزایش می یابد. البته از این نوع کابل برای زنگ صورتی و تصویری در واحدهای آپارتمانی هم استفاده می شود. قیمت کابل های دو زوج با توجه به کیفیت ساخت، سازنده و تعداد زوج ها کاملا متغیر است.

 

کابل تلفن هوایی دو زوج

 

  • کابل هوایی تلفن مهار دار

کابل های هوایی مهار دار معمولا برای بیرون شهر و مکان های روستایی استفاده می شوند، چرا که از ساختار مقاوم و بادوامی برخوردار هستند. علاوه بر این کابل هایی که در مناطق باز استفاده می شوند باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند تا در شرایط جوی دوام بیاورند و عملکرد آن ها دچار اختلال نشود. کابل هوایی تلفن مهار دار از یک زره فلزی با جنس فلزی ساخته می شود همین امر موجب استحکام بیشتر کابل در شرایط مختلف می شود.

  • کابل تلفن هوایی دوبل مهار دار (DW)

مهم ترین تفاوتی که کابل هوایی تلفن دوبل مهار دار با دیگر کابل های هوایی دارد به نوع ساختار آن مربوط می شود. این کابل ها دو رشته سیم مسی به همراه یک رشته سیم از آلیاژ فولادی دارند. این  طراحی بیشتر برای نگهداری از هادی کابل می باشد که در صنعت مخابرات به کار برده می شود. روکش پلاستیکی پی وی سی موجب عایق بندی کابل می شود و از آن محافظت می کند. در کابل هوایی دوبل مهار دار هادی از جنس مس آنیل می باشد و حتی در برخی از انواع این کابل ها، از روکش پلی اتیلن استفاده می شود. با توجه به این موضوع که این کابل در صنعت مخابرات به کار برده می شود با استانداردهای مخابرات کشور ساخته شده و در موارد مختلفی استفاده می شود. قطر این سیم و کابل ها متفاوت هستند و در قطرهای بین 0.5 تا 0.9 میلی متر و همچنین قطر سیم مفتول 0.7 تا بیش از 2 میلی متر است.

  • کابل تلفن هوایی ضد نویز

در بین چندین مدل کابل هوایی تلفن، کابل تلفن ضد نویز قیمت بالاتری داشته و همچنین عملکرد متفاوت تری نسبت به کابل های دیگر ارائه می دهد. وجود نویز و اختلال در انتقال داده ها از مشکلات بزرگ سیستم های مخابراتی محسوب می شود. در چنین مواقعی کابل های ضد نویز به کار برده می شوند تا این مشکل رفع شود. وجود نویز نه تنها سبب کاهش کیفیت صدای تلفن می شود، بله ممکن است سرعت اینترنت را کاهش داده و یا به کلی قطع کند. امروزه با وجود کابل های ضد نویز که در طراحی و کیفیت بالا ساخته می شوند، نویزها از بین می روند. کابل های ضد نویز با نام کابل های شیلددار هم شناخته می شوند و دارای یک فویل آلومینیومی در بین هادی و عایق بیرونی هستند و همین امر اثرات الکترومغناطیسی را کاهش می دهد. دلیل این که کابل های ضد نویز نسبت به نمونه های دیگر قیمت بالاتری دارند به وجود یک لایه فلز اضافه یا شیلد مربوط می شود. زمانی که می خواهید این کابل را نصب کنید حتما اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید تا اثرات مثبت کابل هوایی تلفن را ببینید.

کاربرد کابل هوایی تلفن

کابل هوایی تلفن علاوه بر این که برای اتصال دو خط ثابت تلفن استفاده می شود، برای انتقال داده با فرکانس بالا در اینترنت اداری یا خانه به کار برده می شوند. البته برای انتقال داده در مسیرهای طولانی تر کابل های تلفن هوایی گزینه مناسبی هستند و بیشتر در بیرون از ساختمان نصب می شوند. نصب این نوع کابل ها روی هوا است، البته در ارتفاعی کاملا مشخص نه هر ارتفاعی که بخواهیم. در سراسر جهان برای خطوط برق بیشتر از این کابل استفاده می شود و اگر در برج های مخابراتی و تیرها استفاده شوند؛ می توانند تا مناطق دور برق را انتقال دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *