مقایسه کابل شبکه و کابل تلفن

تفاوت کابل تلفن و کابل LAN در این است که کابل های شبکه پهنای باند بیشتری نسبت به کابل های تلفن دارند، به طوری که کاربران می توانند داده های بیشتری را با سرعت بالاتر از طریق کابل های شبکه ارسال و دریافت کنند. کابل های تلفن پهنای باند کمتری دارند و انتقال داده ها در شبکه به زمان بیشتری نیاز دارد. کابل تلفن در مقایسه با کابل شبکه بسیار کوچک و مسطح است، اما کابل شبکه معمولا گردتر و ضخیم تر از سیم تلفن های معمولی است. همچنین کانکتورهای انتهای کابل دارای اندازه های متفاوتی هستند. کانکتورهای اترنت بزرگتر از کابل تلفن بوده، اگرچه کابل تلفن و کابل شبکه دو شاخه بوده و شکل مشابهی دارند، اما کابل شبکه دارای دوشاخه بزرگتر و هشت سیم برخلاف چهار سیم موجود در کابل های تلفن است. معمولاً کابل‌های تلفن فقط به رنگ خاکستری هستند اما کابل‌های شبکه در رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. علاوه بر این، دسترسی به پورت های شبکه را می توان از طریق یک کارت شبکه که بر روی مادربرد در رایانه است پیدا کرد.

تفاوت عمده بین کابل اترنت و تلفن

بنابراین در این جا تفاوت کابل تلفن و کابل LAN را بیان می کنیم.

  • اندازه کابل

در مقایسه با کابل‌های شبکه، سیم‌های تلفن باریک هستند و از چهار سیم تشکیل شده‌اند، در حالی که کابل‌های شبکه، که به کابل‌های اترنت نیز معروف هستند، بسیار گسترده‌تر از کابل‌های تلفن هستند و شامل هشت سیم هستند. کابل های اترنت عموما ضخیم تر از کابل معمولی تلفن هستند و کانکتور استفاده شده در انتهای کابل متفاوت است.

  • پهنای باند

کابل های شبکه پهنای باند بالاتری نسبت به کابل های تلفن دارند و پهنای باند بزرگتر به کاربران اجازه می دهد تا داده های بیشتری را سریعتر دریافت کنند، اما در مقابل کابل های تلفن پهنای باند کمتری دارند و زمان لازم برای ارسال بسیار طولانی است.

  • سرعت انتقال

در هر صورت شما به سرعت بالاتری برای ارسال اطلاعات نیاز دارید که این امر به طور کامل به نوع کابل بستگی دارد. تفاوت کابل تلفن و کابل LAN در این است که سرعت کابل های شبکه در برابر کابل تلفن بسیار بالاتر بوده و برای انتقال در مسافت های طولانی کابل های شبکه گزینه مناسب تری هستند. کابل های تلفن فقط 1 تا 2 مگابیت در ثانیه کار می کنند، در حالی که کابل اترنت با کابل های می تواند تا 10 گیگابیت بر ثانیه کار کند. اگر شما محدوده ای را در فاصله کوتاه برای کابل کشی در نظر دارید، می توانید با کابل تلفن این کار را انجام دهید.

  • رابط

همان طور که قبلا ذکر شد، کابل های اترنت و تلفن یکسان به نظر می رسند، اما کانکتورها متفاوت هستند. کانکتور مورد استفاده در کابل تلفن کانکتور RJ11/RJ12 است، در حالی که کابل اترنت از RJ45 استفاده می کندRJ11/RJ12  فقط از 4-6 پین استفاده می کند در حالی که RJ45 از 8 پین استفاده می کند. این کار باعث می شود RJ11/RJ12 از نظر فیزیکی کوچکتر از RJ45 باشد، زیرا نیازی به داشتن تعداد زیادی پین نیست.

  • بودجه

تفاوت کابل تلفن و کابل LAN در این است که کابل های شبکه گران تر از کابل های تلفن هستند. با این حال، آن ها ارزش هزینه را دارند. اگر بودجه کمی دارید، کابل تلفن نیز برای شما یک گزینه مناسب است. از مزایای کابل های شبکه در دسترس بودن، امکان اجرای سیم شبکه در هر مکانی که مایل هستید و سرعت انتقال اطلاعات است. با این حال، برای استفاده از این کابل به تجهیزات خاصی مانند هاب یا سوئیچ نیاز دارید. این هاب ها و سوئیچ ها بسیار گران تر از تجهیزات اتصال تلفن معمولی هستند و می توانند هزینه بالایی را روی دوش شما بیندازند.

 

کابل شبکه - کابل تلفن

 

همچنین بخوانید : انواع کابل تلفن هوایی

آشنایی با کابل شبکه و تلفن

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت کابل تلفن و کابل LAN این است که ماهیت این دو نوع کابل کاملا با یکدیگر متفاوت است. مثلا کابل تلفن تنها برای اتصال تلفن به کار می رود و کابل شبکه اطلاعات را از مودم به وسیله ای دیگر انتقال می دهد. انواع کابل های تلفن به سوکت RJ_11 و همچنین کابل های شبکه به RJ_ 45 متصل می شود.

ساختار کلی کابل شبکه

احتمالا تا به حال این سوال برای تان پیش آمده است که ساختار کلی کابل شبکه به چه نحو بوده و چه ترتیبی دارد؟ در ادامه با اجزای تشکیل دهنده کابل شبکه آشنا شوید:

  • زوج سیم هایی که در هم تابیده شده اند.
  • فویل یا شیلدر
  • مغزی
  • لایه ای پلاستیکی که بین زوج سیم ها و شیلدر قرار می گیرد
  • اتصال به زمین
  • روکش بیرونی
  • پلاستیک تفکیک کننده زوج ها یا Cross web

همچنین بخوانید : بهترین سیم برق ساختمان کدام است؟

 

کابل تلفن - کابل شبکه

رنگ بندی کابل شبکه

در هر کابل شبکه تقریبا 8 سیم با رنگ بندی متفاوت وجود دارد. این کابل ها 4 سیم با رنگ های آبی، نارنجی، سبز و قهوه ای دارند که هر 4 رنگ به عنوان رنگ های اصلی شناخته می شوند. علاوه بر این 4 رنگ اصلی در کابل ها 4 رنگ فرعی که به صورت ترکیبی از رنگ های اصلی و فرعی با رنگ سفید هستند در کابل شبکه وجود دارند. هریک از رنگ های اصلی می توانند با رنگ های فرعی در هم تابیده شوند و برای انتقال اطلاعات استفاده شوند. تابیده شدن سیم ها به یکدیگر برای کاهش نویز الکترومغناطیسی می باشند که مهم دلیل تابیده شدن هستند. البته امروزه روش های مختلف دیگری در کابل های شبکه انجام می شود. در بعضی از کابل های شبکه روکشی کلی روی همه زوج سیم ها قرار داده می شود.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم به طور مختصر تفاوت کابل تلفن و کابل LAN را بیان کنیم باید بگوییم که کابل های تلفن فقط برای اتصال تلفن به پریز استفاده می شوند و در نتیجه با این اتصال شما می توانید از تلفن استفاده کنید و تماس بگیرید. اما کابل های شبکه بیشتر برای اتصالات کامپیوتر و مودم به آن استفاده می شوند. در واقع این تعریف کلی تفاوت دو کابل شبکه و تلفن را نشان می دهد. که در هر صورت کابل شبکه و کابل تلفن هر کدام به نوعی مورد استفاده قرار می گیرند و کارایی مناسبی را ارائه می دهند. علاوه بر این برخی عوامل سبب تفاوت دو نوع کابل می شوند.

1 دیدگاه در “تفاوت کابل شبکه و کابل تلفن

  1. بازتاب: بهادری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *